CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Besday

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

^______^

31 December 2011

30hb Disember 2011

Hari ni Amna last kat Taska Sri Perdana ...dok situ dari umur 3 bulan hingga 3 tahun 1 bulan..pagi tadi ibu goreng-goreng mee buat cikgu..ayahanda ada beli biskut ngan coklat cloud 9 buat kengkawan amna..hajat di hati nak belikan kek tapi plan tak menjadi huhu

30 December 2011

TADIKA ISLAM MUHAMMAD AL FATEH a.k.a AL FAAQIHIIN

Macam2 aksi..sessi men'try' baju skolah baru..almaklumlah kat Taska Sri Perdana tak ada pakaian seragam..ni aksi james bond ...007..

 Ala-ala menari inang ka zapin nih..
 Penat lah aksi2 berdiri..duduk la plak
 Kat luar rumah sambil menghirup angin sepoi2 bahasa..
Bag sekolah yg ni Google nanti amik yg betul ms nk pi skul..serupa tp x sama..amna punya warna purple..terjumpa plak kat uptown Damansara..sbl ni dok tgk pink sajokk..dah berbiji2 bag anakku..semua msh elok kat luar cuma kt dlm ada skit2 kesan koyak & ada nk putus talinya..ibu beli smoga Amna semakin bersemangat nak bersekolah, nak belajar, jumpa cikgu, kawan2 dan suasana yg baru...ibu doakan agar Amna Faqiha mendengar kata cikgu..belajar rajin2...menjadi insan cemerlang di dunia & akhirat..mnjadi kebanggan keluarga..sbl ni ikut mood nak solat nnti dh belajar Iqra', solat, kn makin rajin tauuu..sjk besar dah tak kacau ibu..dia plak yg bagitau kite .." jangan kaco nana nk solat" jgn kaco ibu solat" ..

29 December 2011

LESEN memandu automatik akan dilaksanakan di seluruh negara bermula pada bulan Mei depan selepas kurikulum memandu disemak semula, kata Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Rahim Bakri.

Beliau berkata kurikulum memandu yang baru itu akan membolehkan pelajar kelas memandu untuk belajar memandu dan mengambil ujian dalam kereta transmisi automatik.

"Kementerian tidak tergesa-gesa untuk melaksanakan lesen memandu kereta transmisi automatik untuk membolehkan pengendali sekolah memandu bersedia untuk transformasi ini. Kita perlu memberikan mereka masa mereka untuk menggantikan kereta transmisi manual dengan kereta transmisi automatik dan perubahan ini memerlukan kos yang tinggi," katanya kepada Bernama.

Beliau menyatakan walaupun lesen memandu transmisi automatik diperkenalkan, pelajar boleh memilih untuk belajar dan mengambil ujian sama ada secara pemandu kereta manual atau kereta transmisi automatik.

Datuk Rahim menjangkakan bahawa lebih ramai orang, terutama orang yang lebih tua, pelajar dan wanita, lebih suka memandu kereta dengan gear automatik kerana ia adalah lebih mudah.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha menyatakan bahawa orang-orang yang lulus ujian memandu kenderaan transmisi automatik tidak akan dibenarkan untuk memandu kereta dengan gear manual.

"Hanya orang-orang yang telah mengambil lesen transmisi manual akan dibenarkan untuk memandu kereta transmisi manual dan automatik," katanya kepada akhbar New Straits Times ketika dihubungi semalam.

Mengenai kurikulum memandu yang baru, Datuk Rahim berkata,"ia akan memberi tumpuan untuk membentuk pemandu kenderaan yang cekap dan berdisiplin untuk membantu mengurangkan kemalangan maut kerana faktor manusia adalah punca yang menyebabkan 60 hingga 70 peratus kemalangan. Sebelum ini, kurikulum pemanduan menekankan pemandu berkemahiran dan pengetahuan dalam kod lebuh raya, tetapi sekarang kita mahu melahirkan pemandu-pemandu yang bertimbang rasa."

Mengenai sistem demerit Kejara, beliau menyatakan bahawa tidak ada cadangan untuk menggantikan sistem kerana ia masih relevan dan digunakan di banyak negara.

Di bawah sistem itu, pemandu yang mendapat 15 mata demerit buat kali pertama akan memnyebabkan lesen mereka digantung selama enam bulan.

23 December 2011

ƸӜƷ.¸¸¸.••..ƸӜƷ..••.YANG MANA SATU IDAMAN KALBU ••.¸¸¸.ƸӜƷ.¸¸¸.••..ƸӜƷ.¸¸¸.••..ƸӜƷ

Bukan senang nak buat pilihan Taska / Tadika anak-anak...macam nak masuk tahun 1 pun ada..
tahun depan 2012 Amna dah nak  masuk 4 tahun  ..kena buat pilihan nak masuk Tadika..sebelum ni kat Taska Sri Perdana, Presint 9..dari umurnya 3 bulan hingga sekarang..kalo masuk 4 tahun kn tukar Tadika Sri Perdana kat bawah blok rumah..lagi senang tapi memandangkan kontrak tadika tamat pd tahun ni..kena pindah kat Flat Hijau(Harmoni) ..mcm jauh plak nak menghantarnya..lagi pun mcm nak hantar tempat lain..so aktiviti meninjau tadika-tadika yang berdekatan dengan rumah..banyak kat Presint 9 tapi jauh jugalah..dlm banyak tadika ibu sempat pi 3 tadika sahaja..antaranya:

Tadika Ilhamputra / Alam Ria Kids

ALAMRIA KIDS, PT 830, JLN P9/B, PRESINT 9, PUTRAJAYA 

Macam menarikkann:
RESGITRATION FEE : RM 100.00
BOOKS : RM 350.00
UNIFORMS : RM 150.00
MISC : RM 100.00
INSURANCE : 20.00
ADVANCE FEE (DEC.) : RM 400.00
MONTHLY FEE : RM 400.00
TOTAL: RM 1520.00



2nd:

(kalo putrajaya tak ada fotonya)


Krista Putrajaya, Precinct 9


No.13 Jalan PA/5 Precinct 9 62250 Putrajaya, Selangor
Email: kristaputrajaya@yahoo.com
Person In Charge : Pn. Asma Laili
Tel : 03–8888 5051/012–324 5425/03-8888 5051

REGISTRATION : RM 100.00
SCHOOL UNIFORM  (2 PAIRS) : RM 90.00
INSURANCE : 10.00
MONTHLY  FEE (JANUARY) : RM 470.00
MONTHLY  FEE (NOVEMBER) : RM 470.00
½ YEAR STATIONERY, BOOKS, TEACHEING MATERIALS, ETC:  RM 500.00
SPORTWEAR (1 PAIR) : RM 35.00
TOTAL: RM 1675.00

3rd:
TADIKA ISLAM MUHAMMAD AL FATEH (TAFIST) & (MAFIST) 
DULU DI KENALI DARUL QURAN AL FAAQIHIIN.
(Membentuk Generasi Cemerlang Duniawi & Ukhrawi)

BLOK KUARTERS KERAJAAN


DEPOSIT: RM 150.00
PENDAFTARAN: RM 50.00
TAHUNAN: 50.00
BULANAN: 150.00
TRANSIT: 150.00
VAN: RM 10.00
( DR TADIKA KE TRANSIT, UTK AMBIL DAN HANTAR DR RUMAH DI SEDIAKAN BAYARAN IKUT KAWASAN)
BUKU: RM 100.00
UNIFORM: RM 40.00 (SEPSG)
IHTIFAL: RM 20.00
LAIN-LAIN: RM 80.00
JUMLAH: RM 860.00 + RM 10.00 (VAN)
= RM 870.00.
Kalau dekat Presint 2 ibu berminat Cendikawan, tapi kalo kerja sebelah sana oklah..tapi dok Google2 sampai umur 4 tahun shj..yg lagi teruja Aliff Ceria tp jauhh bebenar Presint 18 nuu..Vonad kat Presint 15 pon blh tahan...KEMAS & Perpaduan apa kurangnya..yg kurangnya sampai tengahari dan ibu tak boleh nak mengambilnya..huhuhu













18 December 2011

Main masak-masak

Hari Sabtu berjimba-jimba di Alamanda ..dok kat rumahh panass jer air tetiba tak ada..ini budak baru baik demam..so..ibu ada niat nak belikan dapur masak2 untuk amna..pergi cuci mata kat Toy'R'us ..ada 2-3 pilihan..last2 terjumpa yg Barbie punya brand..sambar lah satu..dulu pernah terkena kat sini beli playdoh..harga lain bila scan lain plak..yg tu tak pa bayar jerlah..ni 2nd kena lagi..dkt 30 henggitt tuuu..hanginn nihh..boleh dia jawab baru naik..tak kisah lah baru naik..ker nak naik lagi ker ..jgnlah kat kotak tu lain..scan lain..biasanya aku senyap kali ni aku cakap lah mana boleh mcm tue..senang2 jer..tau la kedai korang ..nak naik turun suke hati..tp pastikan lah label kat kotak cepat2 kau tag regaa baru...kannnn
Bergaya di samping dapur baru..masak rajin2 ..kemas pun kena rajin tauu..mahal tau dapur kakak..mahal dr dapur ibu muehehhehe


14 December 2011

TIP-TIP MENDIDIK ANAK AGAR CEMERLANG

Dalam mendidik anak-anak sebenarnya tiada formula khusus yang boleh diikuti atau diterapkan kerana setiap anak adalah makhluk yang luar biasa dan unik dan berbeza-beza antara satu sama lain.
Menurut Datuk Dr. Haji Mohd fadzilah Kamsah dalam bukunya, 21 Kaedah Mendidik Anak cemerlang, ilmu mendidik anak adalah satu ilmu kemahiran yang perlu dimiliki oleh ibu bapa sebagaimana perlunya mereka memiliki ilmu kemahiran rumah tangga, kewangan, teknikal dan agama.
Rasulullah s.a.w. telah menggariskan empat tahap mendidik anak iaitu:
Tahap pertama:
Anak yang baru lahir sehingga mumayyiz (enam tahun ) hendakkah kita banyak bergurau dan membelai mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana haiwan menjaga anak.
Tahap kedua:
Anak berumur tujuh tahun sehingga baligh(14 tahun)hendaklah kita mendidik mereka dengan arahan, disiplin dan beri tanggungjawab.
Tahap ketiga:
Anak berumur 15 tahun hingga dewasa (21 tahun ) hendaklah dididik dengan cara berkawan, bertukar pendapat dan hormati pendapat mereka selagi yang tidak bertentangan dengan syariat.
Tahap keempat:
Anak berumur lebih 21 tahun. Hendaklah para ibu bapa memberikan kebebasan bertindak selagi tidak bertentangan dengan syariat.Ibu bapa hanya perlu bertindak sebagai penasihat agar segala tindakkan mereka terkawal.
1. Kaedah pesanan dan arahan.
Pesanan dan arahan merupakan salah satu daripada kaedah yang disarankan oleh Rasulullah S. A. W. Anak-anak hendaklah dididik dengan dipesankan sesuatu terlebih dahulu. Lihat bagaimana reaksi mereka, apakah mereka boleh melakukannya hanya selepas sekali pesanan. Jika tidak berkesan maka hendaklah dipesan berulang kali tanpa merasa jemu dan bosan. Menurut pandangan pakar pendidikan kanak-kanak, anak yang pintar perlu diberi nasihat dan pesanan 200 kali tanpa bosan supaya mereka benar-benar memahami pesanan itu dan dapat bertindak dengan baik.
Antara bentuk pesanan dan arahan kepada anak-anak :
• Mengenai solat di awal waktu
• Adab dengan orang tua-tua
• Adab dengan guru
• Adab dengan kawan-kawan
• Tugas harian di rumah
• Mengemas bilik sendiri termasuk meja belajar.
• Tatacara makan mengikut sunnah nabi
• Cara belajar yang berkesan
• Ingat sentiasa menutup aurat apabila keluar dari rumah
• Keselamatan jalan raya
• Tanggungjawab melindungi adik-adik.
2. Kaed
rong>
ercerita
Kaedah bercerita menguatkan hubungan anak-anak dengan ibu bapa terutamanya kisah-kisah teladan daripada Al-Quran, kisah nabi dan sebagainya. Tujuan bercerita ialah untuk mendidik anak-anak secara tidak langsung melalui pemahamam minda bawah sedar mereka, menyampaikan maklumat dan menyerapkan pengajaran yang boleh dicungkil daripada cerita tersebut, mengerat dan merapatkan hubungan anak dan ibu bapa, anak-anak boleh menggambarkan di minda mereka dengan lebih jelas dan ini lebih berkesan bergantung kepada kemahiran pencerita.
3. kaedah Soal jawab
Bersoala jawab denagn anak akan menggerakkan minda mereka. Ibu bapa yang cemerlang hendaklah sentiasa bersoal jawab dan mengambil tahu mengenai diri anak dan perkembangan aktiviti dan pembelajaran mereka. Kaedah ini hendaklah dilakukan secara berterusan dan tanpa mengira masa, keadaan dan tempat seperti ketika dalam perjalanan, di rumah, waktu makan dan sebagainya.
Ibu bapa hendaklah berusaha menjawab semua persoalan. Seandainya ibu bapa tidak tahu atau tidak pasti jawapan kepada soalan anak, jangan teragak-agak atau enggan untuk mengaku tidak tahu. Ibu bapa hendaklah memberi penjelasan atau jawapan kepada persoalan yang ditanya oleh anak daripada orang yang mahir dalam bidangnya.
Anak-anak kecil lazimnya suka bertanya soalan yang bertubi-tubi. Ramai ibu bapa yang tidak mengambil peduli keletah anak-anak ini. Tabiat ini tidak sewajarnya menjadi amalan ibu bapa kerana tabiat anak-anak yang bertanya itu sudah menggambarkan pembangunan minda anak-anka yang cemerlang. Jika ditangani dengan baik anak itu mempunyai potensi yang tinggi untuk menjadi anak cemerlang.
4. Kaedah merujuk pengalaman lalu
Pengalaman yang positif boleh dijadikan teladan, pengalaman yang negatif boleh dijadikan sempadan. Pengalaman ini elok dibuktikan dengan gambar, dokumen atau barangan peninggalan yang terlibat. Ini kerana pengalamna ini amat mudah untuk menjelaskan mesej yang ingin kita sampaikan dan mudah pula dijadikan iktibaroleh anak-anak. Pengalaman anak-anak itu juga penting. Kaitkan apa perlunay mereka berwaspada denagn peristiwa pahit yang telah mereka alami atau peristiwa manis dan kejayaan yang pernah mereka kecapi.
5. Kaedah nasihat dan teguran
Berilah nasihat dan teguran kepada anak-anak dalam hal akidah, ibadah, akhlak, tanggungjawab, kesihatan, suci hati dan erti kesusahan. Kaedah ini sangat penting dan ia berbeza dengan kaedah pesanan dan arahan. Ini kerana nasihat dan teguran tidak boleh dibuat setiap hari atau setiap masa kerana anak-anak akan mudah merasa jemu dan bosan.
Ketika mendengar nasihat dan teguran daripada ibu bapa, anak hendaklah dilatih supaya memandang wajah kedua-duanya atau tunduk.
6. Kaedah bermain dan bergurau
Cuba tanya diri anda, berapa kerapkah anda bermain-main dan bergurau-gurau dengan anak-anak anda? Terdapat pelbagai kaedah untuk kita bergurau dengan anak-anak ketika sedang bermain, beriadah mahupun bersukan. Matlamat bergurau dengan anak-anak ialah untuk menggembirakan hati mereka.
Mengikut kajian psikologi, apabila anak berasa gembira dan disayangi, mereka akan menjadi anak yang berdisiplin dan berakhlak yang baik. Tetapi jangan pula bergurau melampau batas seperti bermain dan bergurau berlarutan sehingga meninggalkan ibadah wajib dan tugas yang lebih penting.
Bapa juga tidak manis bergurau atau bermain dengan anak perempuan yang telah meningkat dewasa. Begitu juga ibu tidak manis bermain dengan anak lelaki yang telah meningkat dewasa. Perlakuan tidak manis ini jika tidak diikat oleh iman yang kuat, sering berlarutan sehingga boleh menyebabkan berlakunya sumbang mahram.
7. Kaedah latihan yang berterusan
Anak yang cemerlang perlu dilatih secara praktikal dan berterusan. Kaedah ini juga disarankan oleh Rasullullah S.A.W. Anak kita memang cemerlang tetapi perlu dilatih secara praktikal dan berterusan. Kaedah latihan boleh dibahagikan kepada beberapa ciri diantaranya :-
a. Jantina
Ibu bapa hendaklah memberi tugas kepada anak-anak sesuai dengan jantinanya seperti tuga yang berat dan kasar diagihkan kepada anak lelaki manakala anak perempuan kepada kerja-kerja dalaman yang lebih ringan dan sesuai dengan watak keperempuanan mereka. Bagaimanapun tidak salah jika anak lelaki diajar dan diasuh melakukan pekerjaan yang sering dilakukan oleh orang perempuan seperti membasuh pakaian sendiri, menyidai pakaian, melipat pakaian, memasak, membasuh pinggan dan sebagainya.
b. Usia
Pengagihan tugas juga perlu diagihkan mengikut usia. Anak yang berusia di bawah enam tahun belum boleh diberi tanggungjawab yang serius. Tahap tanggungjawab boleh ditingkatkan apabila usia mereka meningkat dan mengikut kesesuaian waktu.
Jangan lupa memberi pujian dan penghargaan kepada anak setelah mereka berjaya melakukan sesuatu pekerjaan itu. Namun jangan berlebihan kerana bimbang anak itu akan bersifat takbur.
Selepas baca, bolehlah beramal.

10 December 2011

Pizza Hut Alamanda





Salam Jumaat

Salam Jumaat...Penghulu segala hari ...Buat renungan bersama. Semoga kita sama-sama mendapat manafaat dari kata-kata ini. Petikan kata-kata dari Dr Reda Bedeir seorang Pensyarah Institut AlMaghrib.

"BENARKAH kehidupan ini tidak sempurna dan lengkap? Dan hidup sebenarnya akan sempurna selepas hidup kembali menjelang akhirat kelak?"

“Kita tidak boleh mengeluh dengan setiap ujian yang diberikan oleh Allah sebaliknya banyak bersabar dan lebih mendekatkan diri kepadaNya.”

“Kita perlu tanya siapa diri kita, apa yang ingin dicapai dalam hidup dan apakah profesion yang perlu dilakukan untuk mencapai matlamat.

“Untuk mencapai matlamat, kita perlu mengenali musuh dan rakan sebenar dalam diri kita iaitu musuh terdiri daripada kelemahan diri-sendiri, nafsu dan syaitan.”

“Masih belum terlambat untuk kita kembali kepada Allah,”

Ayat-ayat yang penuh dengan maksud yang mendalam yang membuat aku berfikir sejenak. Terasa diri ini kerdil didalam dunia yang penuh dengan dugaan. Sama-samalah kita renungkan.

09 December 2011

Opick - Keagunganmu


Dia yang Maha Sempurna menciptakan alam raya
Di tangan-Nya lah kuasa atas segala makhluk-Nya
Sayap-sayap malaikat terkembang atas titah-Mu
Memuji dan memuja selalu hanya untuk-Mu
Cinta dan kasih sayang-Nya meliputi segalanya
Gelap terang karunia bumi bertabur rahmat-Nya
Memandang indah cinta-Mu pesona keagungan-Mu
Hati bergetar gemuruh menyebut asma-Mu

Bumi langit bintang-bintang bersujud pada-Mu
Alam raya dan semesta memuja hanya pada-Mu
Di hadapan-Mu hanyalah debu
Kami persembahkan segala hanya untuk-Mu

Hanya pada-Mu, hanya untuk-Mu
Kami persembahkan segala hanya untuk-Mu

Bumi langit bintang-bintang bersujud pada-Mu
Alam raya dan semesta memuja hanya pada-Mu
Rindunya jiwa-jiwa akan cinta kasih sayang-Mu
Berharap akan karunia rahmat pertolongan-Mu
Di hadapan-Mu hanyalah debu
Kami persembahkan segala hanya untuk-Mu, hanya untuk-Mu

05 December 2011

Ada enam cara mudah yang boleh anda lakukan untuk membuatkan anak merasa disayangi:

1. Ucapkan kata-kata sayang terutama di kala dia sedih
Anak-anak perlu mendengar ucapan kasih sayang ini lebih-lebih lagi sekiranya mereka sedang mengalami masalah atau kemurungan. Contohnya, apabila berlaku sesuatu kejadian di sekolah yang menyusahkan hatinya. Pada saat-saat duka seperti ini, dia perlu tahu yang anda sentiasa di sisinya untuk memberi sokongan kepadanya.
2. Tunjukkan yang anda gembira apabila berjumpa dengannya
Serlahkan wajah riang ketika menyambut anak anda pulang dari sekolah, umpamanya. Tunjukkan keceriaan bila anda pulang dari bercuti ataupun dari pejabat. Katakan yang anda merinduinya.
3. Perhati dan akui perkara-perkara baik yang dilakukannya
Ibubapa selalunya bertujuan baik apabila menegur kesilapan atau kesalahan yang dilakukan oleh anak-anak mereka, kerana berharap anak-anak tidak akan mengulangi kesalahan itu lagi. Tetapi teguran-teguran ini mengecewakan anak-anak apabila ibubapa tidak nampak dan tidak memuji perkara-perkara baik yang mereka lakukan.
Anak-anak akan berasa kurang bersemangat dan mungkin akan cenderung melakukan perkara-perkara yang buruk hanya untuk menarik perhatian ibubapa. Apabila memuji anak anda, berikanlah kata-kata pujian yang khusus dan jelas serta ikhlas kepada mereka. Sebagai contoh, "Mama gembira sebab Lan mahu berkongsi biskut coklat cip ini dengan nenek" atau "Rajin anak Papa menyimpan semula buku-buku itu setelah dibaca" atau "Papa seronok tengok Liza melukis dan bermain dengan adik."
4. Dengarkan kata-katanya
Apabila anak bersuara dan ingin memberitahu anda sesuatu perkara, tumpukanlah perhatian dan dengarlah apa yang ingin dikatakannya itu. Lihat wajahnya dan hindari diri daripada menyampuk sehingga dia selesai bercakap. Mendengar bukanlah sekadar mendengar dan mengangguk sahaja.
Satu cara untuk menunjukkan kepada anak yang anda betul-betul mendengar apa yang dikatakannya adalah dengan bertanya soalan seperti "Jadi Faris ambil pen kamu tanpa kebenaran kamu?" Mendengar tidak bermakna anda mesti bersetuju dengan apa yang dikatakan oleh anak anda. Tetapi dengan mendengar, anda boleh membantu anak anda meluahkan isi hatinya serta membuatkannya berasa lega dan tenteram kerana anda mengambil berat di atas kesejahteraannya.
Anak anda akan berfikir, "Mama/Papa mengambil berat terhadap diri saya, jadi saya tak perlu bimbang." Anak anda perlukan keselesaan emosi seperti ini. Kadangkala anak anda perlukan anda mendengar pengakuannya. Ini berlaku kerana mungkin dia merasakan yang dia telah melakukan satu kesalahan dan kesalahan ini membuatkan dia berasa resah gelisah. Sekiranya ini terjadi, kawal diri daripada memarahinya. Sebaliknya, pujilah dia kerana bersikap jujur dan berani berbincang dengan anda. Dia perlu tahu yang anda tidak memandang rendah kepadanya hanya kerana dia telah melakukan kesalahan. Ini bermakna, walaupun dia telah melakukan kesilapan, anda masih menganggapnya istimewa.
5. Luangkan masa untuk melakukan apa yang diingininya
Kanak-kanak mengaitkan kasih sayang dengan perbuatan. Lebih-lebih lagi kanak-kanak kecil, mereka tidak begitu tahu untuk menjelaskan ungkapan ini, tetapi mereka tahu apa itu kasih sayang. Bagi kanak-kanak, kasih sayang adalah apa yang dialami dan dirasainya atau apa yang dilihatnya dilakukan oleh orang lain.
Apa yang anak anda mahu lakukan bersama anda? Menanam pokok bawang untuk projek Sainsnya ataupun membaca sebuah buku cerita bersama-sama atau membaca satu kisah lucu dan ketawa bersama-sama? Mungkin juga membuat dinosaur kertas mengikut model yang terdapat dalam buku origami yang anda baru belikan untuknya atau membuat kentang putar untuk makan malam nanti.
Apa pun yang anda lakukan bersamanya, biarlah dia yang memilih aktivitinya dan jika anda tidak boleh melakukannya serta-merta, tetapkanlah tarikh dan masa yang sesuai untuk anda dan juga untuk dirinya. Aktiviti-aktiviti ini boleh dirancang terlebih dahulu tetapi boleh juga dilakukan secara spontan. Perkara-perkara kecil yang anda lakukan bersama akan meninggalkan kesan mendalam di hati dan perasaan anda berdua.
6. Tunjukkan minat terhadap apa yang diusahakannya
Kanak-kanak gemar menunjukkan kepada kita apa yang sedang mereka lakukan.   Sebagai contoh, jika anak anda yang berusia sembilan tahun sedang menyiapkan dua keping lukisan yang berlainan dan bertanya kepada anda lukisan mana satu yang anda lebih suka, dekati anak anda dan amatilah kedua-dua lukisan dengan penuh minat. Katakan sesuatu yang khusus seperti, "Yang ini lagi cantik sebab Ana melukis pokok dan daunnya dengan jelas. Warnanya pun lebih terang."
Elakkan daripada menjawab secara acuh tak acuh, "Papa tengok sama saja kedua-dua lukisan tu." Ataupun sekiranya anda sedang melihat anak belasan tahun anda bermain badminton, anda boleh memujinya dengan berkata, "Pukulan Ina sekarang semakin baik dan lebih bertenaga."
Ataupun sekiranya dia meminta pendapat anda mengenai karangan yang sedang ditulisnya, anda boleh berkata, "Bahagian pengenalan karangan yang Zul tulis tu memang bagus." Anda mungkin berfikir yang kata-kata pujian akan membuatkan diri anak terlampau berpuas hati dengan dirinya sendiri dan tidak lagi mahu berusaha. Tetapi tiada apa yang lebih memotivasikan seorang anak selain daripada kata-kata perangsang daripada ibubapanya.     Tidak kira dalam keadaan apa pun atau apa pun yang sedang dilakukan oleh anak anda, carilah perkara yang elok dan betul dan berikanlah puji-pujian. Anak anda akan menghargai kata-kata pujian itu dan akan berasa gembira.

03 December 2011

·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ IMUNISASI BAYI ANDA ˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙

Setelah lahir, bayi belum punya daya tahan yang cukup untuk menangkal berbagai penyakit. Walaupun memperoleh antibodi bawaan yang diberikan ibu sejak dalam kandungan, bayi memerlukan perlindungan tambahan untuk menjaga ketahanan tubuhnya terhadap penyakit.

Imunisasi merupakan suntikan vaksin atau bahan antigenik untuk menghasilkan kekebalan aktif pada tubuh bayi. Gunanya untuk mencegah dan mengenali beberapa penyakit tertentu yang mungkin mengancamnya.

Sejak lahir, bayi memerlukan berbagai jenis imunisasi hingga mencapai kanak-kanak. Beberapa imunisasi bayi yang perlu Anda tahu di antaranya:

1. Imunisasi BCG

Vaksin ini agar tubuh bayi kebal terhadap bakteri tuberkulosis (TBC). BCG diberikan sekali sebelum anak berumur dua bulan. Imunisasi polio diberikan empat kali pada bayi usia 0-11 bulan dengan interval minimal empat minggu. Imunisasi Campak diberikan satu kali pada bayi usai 9-11 bulan. Imunisasi hepatitis B harus diberikan tiga kali pada bayi usia 1-11 bulan, dengan interval minimal empat minggu. Imunisasi ini bersifat wajib dan disubsidi pemerintah.

2. Imunisasi DPT

Imunisasi DPT adalah vaksin 3 in 1 yang melindungi terhadap difteri, pertusis (batuk rejan) dan tetanus. Difteri adalah suatu infeksi bakteri yang menyerang tenggorokan dan dapat menyebabkan komplikasi fatal. DPT diberikan tiga kali pada bayi usia 2-11 bulan dengan interval minimal empat minggu. Imunisasi ini juga diwajibkan pemerintah.

3.Imunisasi DT

Imunisasi DT memberikan kekebalan aktif terhadap toksin yang dihasilkan oleh kuman penyebab difteri dan tetanus. Imunisasi diberikan bagi anak dengan kebutuhan khusus, misalnya sudah mendapat suntikan DPT.

4. Imunisasi TT

Imunisasi tetanus (TT, tetanus toksoid) memberikan kekebalan aktif terhadap penyakit tetanus. ATS (Anti Tetanus Serum) juga dapat digunakan untuk pencegahan (imunisasi pasif) maupun pengobatan penyakit tetanus. Jenis imunisasi ini minimal dilakukan lima kali seumur hidup untuk mendapatkan kekebalan penuh.

5. Imunisasi MMR

Imunisasi MMR memberi perlindungan terhadap campak, gondongan dan campak Jerman dan disuntikkan sebanyak 2 kali. Campak menyebabkan demam, ruam kulit, batuk, hidung meler dan mata berair.

Gondongan menyebabkan demam, sakit kepala dan pembengkakan pada salah satu maupun kedua kelenjar liur utama, meningitis, pembengkakan buah zakar yang berakibat kemandulan.

6. Imunisasi Hib

Imunisasi Hib membantu mencegah infeksi oleh Haemophilus influenza tipe b. Organisme ini bisa menyebabkan meningitis, pneumonia dan infeksi tenggorokan berat yang bisa menyebabkan anak tersedak. Sampai saat ini, imunisasi HiB belum tergolong imunisasi wajib, mengingat harganya yang cukup mahal. Dua jenis vaksin yang beredar di Indonesia, yaitu Act Hib dan Pedvax.

7. Imunisasi Meningitis

Imunisasi ini belum diwajibkan pemerintah karena biayanya masih cukup besar. Imunisasi dilakukan bagi bayi di bawah usia satu tahun hingga balita. Imunisasi ini mencegah terjadinya infeksi meningitis atau lapisan otak yang banyak terjadi pada bayi dan balita.

8.Imunisasi Varisella

Imunisasi varisella memberikan perlindungan terhadap cacar air.

9.Imunisasi HBV

Imunisasi HBV memberikan kekebalan terhadap hepatitis B. Hepatitis B adalah infeksi hati yang bisa menyebabkan kanker hati dan kematian. Karena itu imunisasi hepatitis B termasuk yang wajib diberikan. Jadwal pemberian imunisasi ini sangat fleksibel, tergantung kesepakatan dokter dan orangtua. Bayi yang baru lahir pun bisa memperolehnya. Imunisasi ini pun biasanya diulang sesuai petunjuk dokter.

10.Imunisasi Pneumokokus Konjugata

Imunisasi pneumokokus konjugata melindungi anak terhadap sejenis bakteri yang sering menyebabkan infeksi telinga. Bakteri ini juga dapat menyebabkan penyakit yang lebih serius, seperti meningitis dan bakteremia (infeksi darah)

11.Imunisasi Tipa

Imunisasi tipa diberikan untuk mendapatkan kekebalan terhadap demam tifoid (tifus atau paratifus). Kekebalan yang didapat bisa bertahan selama tiga-lima tahun dan harus diulang kembali. Imunisasi ini dapat diberikan dalam 2 jenis: imunisasi oral berupa kapsul yang diberikan selang sehari selama 3 kali. Biasanya untuk anak yang sudah dapat menelan kapsul.

12.Imunisasi Hepatitis A

Penyakit ini sebenarnya tidak berbahaya dan dapat sembuh dengan sendirinya. Tetapi bila terkena penyakit ini penyembuhannya memerlukan waktu yang lama, yaitu sekitar 1 sampai 2 bulan. Jadwal pemberian yang dianjurkan tak berbeda dengan imunisasi hepatitis B. Vaksin hepatitis A diberikan dua dosis dengan jarak enam hingga 12 bulan.

30 November 2011

Kolam..kolam

Selepas majlis kahwin ..kami bermalam di Puchong..cik Nie pun ada sekali..
Pagi dari Puchong Perdana terus ke Kolam di Precint 9..Amna dah tak sabar2 nak mandi kolam
Ammar dan walid pun suke mandi kolam..opss walid yg hoverrrr taw mandi kolam kan ammar..
Ammar bersama pelampung spiderman yg baru..
Amna pun sama dapat pelampung baru.yg katak dulu may b dia dah tak nak sbb kena masukkn kaki mcm baby punya..

Majlis Kahwin kat Puncak Alam

Kejadian di Nusarhu, Puncak Alam...taman sebelah UiTM...memeng dekatlah..ini rumah sepupu ibu..majlis perkahwinan sepupu ibu Anis dan pasangannya Razali pada 26 November 2011..Selamat Pengantin Baru..tp buat Anis ini pengantin yang kedua..apa-apapun  smoga perkahwinan kali ini hingga hujung nyawa dan ke syurga..
Ehem-ehem ini ker pengantin perempuan..dok menunggu pengantin lelaki ker?..mana la pengantin lelaki tak kunjung2 tiba ni...mana nak kunjung nya sbb bukan awak pengantin perempuannya...hahaha
Anak dara nan seorang pemalu gayanya,
bersimpuh di pelamin kena beringat,
bertemu sanak saudara menyorok la dia,
jika berpisah sentiasa diingat..

25 November 2011

♫♥ 5 Pesanan Buat Mu Wahai DIRI ♫♥

1. Jika engkau bertemu dengan orang yang LEBIH PANDAI, itulah waktu untuk engkau MENIMBA ILMU.

2. Jika engkau bertemu dengan orang yang SAMA PANDAI, itulah waktu untuk engkau BERKONGSI ILMU.

3. Jika engkau bertemu dengan orang yang KURANG PANDAI, itulah waktu untuk engkau MENYAMPAIKAN ILMU.

4. Jika engkau bertemu dengan orang yang banyak BICARA PERKARA AKHIRAT, itulah waktu engkau TUMPANG SEKAKI.

5. Jika engkau bertemu dengan orang yang banyak BICARA PERKARA DUNIAWI, itulah waktu untuk engkau DIAM &     BERLALU  PERGI....

24 November 2011

Nilai Sebuah Sayang~


Nilai sebuah SAYANG bukan hanya sekadar memiliki JASADnya,
tetapi nilai SAYANG itu akan lebih berharga andai dapat memenangai HATInya dengan penuh KEIKHLASAN,setiap percintaan juga jangan dicemari dengan DENDAM yang berpanjangan,
meskipun tanpa lafaz CINTA dan SAYANG,dirimu akan tetap bersemadi dilipatan HATInya....

SEDALAM mana kita SAYANGkan seseorang itu,
kita tidak boleh berHARAP yang orang itu akan menjadi MILIK kita,
biar kita sahaja yang tahu,
KASIH SAYANG kita terhadap si dia,
yang penting kita tahu bahawa kita SAYANGkan dia,
satu hari nanti bila dia telah KEHILANGAN kita,
dia akan ingati segala PENGORBANAN yang telah kita lakukan,
saat itu barulah dia sedar akan KEHILANGAN kita,
biarlah dia menolak KASIH & CINTA kita,
kerana lebih PERIT jika di MILIKI tapi tidak di HARGAI...

Hijrah membina penghayatan Islam

AHAD ini umat Islam seluruh dunia menyambut tahun baru hijrah 1433. Di negara kita sambutan tahun baru hijrah atau sambutan Maal Hijrah adalah salah satu kebesaran Islam rasmi peringkat negara. Tema sambutan pada tahun ini adalah 'Persefahaman Asas Perpaduan Ummah'.
Tarikh 1 Muharam atau sambutan tahun baru hijrah adalah perkara yang telah sedia maklum dan difahami oleh kebanyakan orang. Telah banyak perkara berkaitan dengan sejarah hijrah dan juga sejarah perjuangan Nabi Muhammad SAW diperbincang setiap kali sambutan Maal Hijrah.
Namun demikian tidak dinafikan juga kemungkinan kita terlepas pandang atau tidak menyedari tentang peristiwa sejarah yang berlaku itu mempunyai pengajaran dan iktibar yang amat bermakna.
Perlu kita sedari bahawa Allah SWT tidak menjadikan sesuatu peristiwa itu dengan sia-sia bahkan ada pengajaran atau ibrah di sebalik peristiwa tersebut dengan tujuan dijadikan pengajaran dan iktibar serta panduan kepada umat yang berikutnya.
Ini seperti yang telah difirmankan oleh Allah SWT dalam yang bermaksud, Demi sesungguhnya, kisah Nabi-nabi itu mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang-orang yang mempunyai akal fikiran. (kisah Nabi-nabi yang terkandung dalam al-Quran) bukanlah ia cerita-cerita yang diada-adakan, tetapi ia mengesahkan apa yang tersebut di dalam Kitab-kitab agama yang terdahulu daripadanya, dan ia sebagai keterangan yang menjelaskan tiap-tiap sesuatu, serta menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi kaum yang (mahu) beriman. (Yusuf: 111)
Begitu juga dengan apa yang terjadi kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, sebagai pemimpin dan pembawa kebenaran kepada seluruh umat. Banyak peristiwa sejarah atau sirah yang telah berlaku kepada Nabi Muhammad dan salah satu sejarah penting dalam perjalanan Nabi Muhammad sebagai nabi utusan Allah untuk membimbing dan membawa jalan kebenaran kepada umat manusia ialah peristiwa hijrah dari kota Mekah ke kota Madinah.
Peristiwa hijrah nabi dari kota Mekah ke Madinah sarat dengan perjuangan, pertentangan serta cabaran. Ketika hendak meninggalkan kota Mekah, baginda ada menyatakan, "Aku cinta padamu wahai kota Mekah, tempat aku dilahirkan, namun aku yang dapat aku katakan, aku diusir oleh penduduk kota Mekah sendiri".
Penghijrahan yang dilakukan secara diam-diam dan bersembunyi itu dilakukan agar tidak dapat diketahui dan dihidu oleh para musuh yang terdiri dari pelbagai puak dan bangsa yang mungkin boleh katakan sebagai pasukan musuh dari pelbagai pihak (multinasional). Ini menyebabkan Nabi dan Abu Bakar terpaksa bermalam di Gua Thur sebagai tempat persinggahan yang pertama.
Ketika di Gua Thur, Nabi SAW sempat memberi nasihat dan kata-kata rangsangan kepada sahabatnya Abu Bakar dengan kata-kata, la takhaf wa la tahzan innallaha maana (jangan takut dan jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita).
Berdasarkan peristiwa yang penuh tragis, cabaran dan penuh bermakna itu, Khalifah Umar al-Khattab memilih bulan Muharam sebagai bulan permulaan tahun Islam setelah menerima pandangan dari Ali Ibn Talib.
Berdasarkan itu juga bulan muharam merupakan salah satu dari empat bulan (Rejab, Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram) yang dimuliakan dalam Islam iaitu bulan-bulan yang diharamkan berperang dan melakukan kekerasan.
Perkataan 'hijrah' adalah daripada perkataan Bahasa Arab. Ia bermaksud berpisah atau berpindah dari satu tempat ke tempat lain, atau dalam konteks yang lain hijrah juga boleh dikaitkan dengan perubahan sikap atau tingkah laku.
Dalam hal ini Allah SWT berfirman menyarankan umat Islam berhijrah ke arah iman yang lebih kukuh dan mantap dan hijrah juga sebagai satu ujian dalam hidup.
Ini kerana setiap manusia yang hidup pasti akan menerima ujian, lebih-lebih lagi orang-orang yang beriman. Semakin tinggi darjat keimanan seseorang itu, maka semakin tinggilah ujian keimanan yang akan dihadapinya.
Laporan Catatan Aras Air Harian
Kemaskini Pada : 24-11-2011 09:17
Tarikh Sukatan : 24-11-2011
Sungai : Sungai Kelantan

Masa/Jam Tempat Menyukat Hujan
Tangga Krai Jambatan Guillemard Tambatan D'Raja
       
NORMAL 12.00 6.00 1.00
BERJAGA 20.00 12.00 3.00
AMARAN 22.50 14.00 4.00
BAHAYA 25.00 16.00 5.00
       
00:00 24.05 15.62 3.26
01:00 24.14 15.73 3.35
02:00 24.21 15.84 3.45
03:00 24.27 15.92 3.53
04:00 24.32 15.99 3.63
05:00 24.36 16.04 3.71
06:00 24.38 16.08 3.80
07:00 24.41 16.12 3.87
08:00 24.43 16.14 3.93
09:00 24.43 16.16 3.98
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

SoS TiRam

KERAGUAN terhadap produk kedai 1 Malaysia, ternyata berasas apabila kementerian kesihatan mengarahkan semua sos tiram di kedai 1 Malaysia ditarik balik kerana melanggar akta peraturan makanan 1985 [Mkini].

Peraturan di dunia ini tidak susah untuk difaham, anda mahu barang berkualiti anda harus berbelanja lebih kerana "kualiti" itu ada harganya.

Jika anda inginkan barang yang murah maka dapatlah barang yang kurang berkualiti. Walaupun bergunung hujah untuk membela "kualiti" produk 1 Malaysia, kebenaran terbongkar jua akhirnya.

Menteri kesihatan tidak bodoh, sehabis mungkin beliau telah cuba mempertahankan produk 1 Malaysia kerana ia gagasan yang turut didukungnya. Tapi produk ini sudah sampai tahap "buruk" yang melampau apa boleh buat.


Najib di dalam usaha untuk menaikkan imejnya cuba menggunakan syarikat-syarikat tertentu supaya mempromosikan 1 Malaysia melalui produk-produk yang murah.

Syarikat-syarikat ini semua peniaga, mereka mahu "untung" mereka tiada kepentingan di dalam kempen 1 Malaysia Najib. Bodek dengan "air liur" bolehlah, kalau nak bodek pun kena keluar duit "sorry!", nak bodek kena rugi "boleh blah!".

Kalau nak bagi barang murah dan berkualiti boleh, tapi Najib kenalah bagi subsidi kepada produk-produk 1 Malaysia, kalau tidak inilah jadinya, 1 Malaysia tercalar teruk rakyat pula menanggung akibat membeli produk "buruk".

23 November 2011

Feeza : Ungkapan Kata Bernafas Cinta (HQ Audio)

UNGKAPAN KATA BERNAFAS CINTA

Dikeheningan malam yang panjang
Mataku matamu bertentangan
Terjalin semangat yang membuka rahsia dijiwa
Dengan getaran rasa kau bisikan
Ungkapan katamu bernafas cinta
Indahnya debaran saat pertama bersua
Tak pernah kuharapkan kau bersumpah setia
Demi kerana alam dan malam telah
Menjadi saksi kita
Ikrar cinta abadi yang bersemi
Lena dibuai angin malam ini
Kita berdua bertemu rindu bersaksi purnama
Kita bersama saling bercinta sehati dan sejiwa
Kita bersama saling berdoa
Berkekalan akhirnya

Lagu: Manan Ngah
Lirik: Habsah Hassan

15 November 2011

Dari Minda Pembantu Tadbir: Antara PTD dan PT

PTD sejak daripada dulu lagi telah memberi perkhidmatan yang tidak berbelah bagi kepada kerajaan yang memerintah. Mereka lah yang membangunkan dasar, merancang pelaksanaan dan mengambil tindakan. Sudah tentulah dengan bantuan perkhidmatan yang lain juga. 
Abu Bakar Haji Abdullah, KPPA 
Dalam agensi kerajaan pada ketika ini tidak dinafikan banyak jawatan PTD telah diperuntukkan. Jawatan ini kebiasaanya diletak dibawah bahagian pengurusan dimana tugas mereka adalah mentadbir sesuatu jabatan. Namun harus diingatkan bahawa urusan pentadbiran bukan hanya dilaksanakan oleh PTD sahaja bahkan PT sebenarnya yang menjadi akar kukuh terhadap urusan pentadbiran di sesuatu jabatan.
Saya ingin mengaitkan perkara ini dengan permohonan kesatuan untuk penambahbaikkan jawatan pembantu tadbir. Semua orang telah mengetahui bahawa kita telah membuat kertas kerja untuk dikemukakan kepada pihak JPA. Namun sehingga kini pihak JPA tidak memberi kerjasama sepenuhnya dalam usaha kita untuk menambah baik skim pembantu tadbir. 
Sebagai jawatan dalam skim pentadbiran dan pengurusan, maka amat jelas sekali pembantu tadbir berada dibawah Pegawai Tadbir dan Diplomatik. Malahan perkhidmatan bahagian pengurusan di KKM juga diketuai oleh PTD dan bukan seorang DOKTOR. Seharusnya sebagai kumpulan perlaksana dibawah PTD, seorang PTD wajar mempertahankan hak orang bawahan beliau. 
Apa yang berlaku pada masa ini adalah sebaliknya. Jika benar PTD yang membangunkan dasar-dasar kerajaan, maka tukang masak dan jururawat tidak perlu mengemukakan kertas kerja upgrade jawatan. Maka CUEPACS tidak perlu bersusah payah menyediakan kertas kerja penggantian sistem PTK kepada PROSPEK. Kesatuan Pembantu Tadbir tidak perlu bersusah payah membayar syarikat perunding menyediakan kertas kerja penambah baikkan skim perkhidmatan.

Kesan Zikir Terhadap Otak Manusia

Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabkan untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna. Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain. Semua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita peroleh adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas.
Oleh itu, apabila seorang itu berzikir dengan mengulangi kalimat-kalimat Allah, seperti Subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif. Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut. Apabila zikir disebut berulang-ulang kali, aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik. Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif. Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan. Otak mula memahami perkara baru, melihat dari sudut perspektif berbeza dan semakin kreatif dan kritis, sedang sebelum berzikir otak tidak begini. Otak yang segar dan cergas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.
Hasil kajian makmal yang dilakukan terhadap subjek ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember 1993. satu kajian yang dilakukan di Universiti Washington dan ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tidak sedar. Dalam kajian ini, sukarelawan diberikan satu senarai perkataan benda. Mereka dikehendaki membaca setiap perkataan tersebut satu persatu dan mengaitkan perkataan-perkataan dengan kata kerja yang berkaitan. Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, beberapa bahagian berbeza otak mempamerkan peningkatan aktiviti saraf, termasuk di bahagian depan otak dan korteks.
Menariknya, apabila sukarelawan ini mengulangi senarai perkataan yang sama berulang-ulang kali, aktiviti saraf otak merebak pada kawasan lain dan mengaktifkan kawasan saraf lain. Apabila senarai perkataan baru diberikan kepada mereka, aktiviti saraf kembali meningkat di kawasan pertama. Ini sekali gus membuktikan secara saintifik bahawa perkataan yang diulang-ulang seperti perbuatan berzikir, terbukti meningkatkan kecergasan otak dan menambah kemampuannya.
Oleh itu, saudara-saudara ku seIslam, ketika saintis Barat baru menemui mukjizat ini, kita umat terpilih ini telah lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya. Malang bagi mereka yang masih memandang enteng kepentingan berzikir dan mengabaikannya.

Love of My Life - The Wedding Song


 Dengan bertakhta dan bersendikan sunah rasul,
izin berwali ijap bersaksi,
memadu pertemuan dua hati,
moga hidup dan mati diberkati Ilahi.

 Permohonan kami dengan redhaMu,
jadilah kami suami isteri yang mencintai dikala dekat,
saling menjaga kehormatan dikala jauh,
saling menghiburkan dikala duka,
saling mengingatkan dikala bahagia
saling mendoakan dalam kebaikan dan ketaqwaan
saling menyempurnakan dalam ibadah..

Dengan doa restu juga ikhlas di hati
Kami kemudikan bahtera ini
Moga bahagia kekal dan diberkati
Terus berkekalan tersimpul mati.
Moga Allah sentiasa merahmati perkahwinan kita … Amin.

 Selamat Ulangtahun Perkahwinan kami yg menjangkau ke 7 tahun...semoga bahagia kekal abadi...

12 November 2011

Keberkatan dan kelebihan hari Jumaat

masjid02



Pengenalan
Begitu besarnya hikmah hari Jumaat atau dalam bahasa Arabnya “Jumu’ah” yang berasal daripada perkataan “jama’a”, bermakna ‘berkumpul’. Berkumpul yang dimaksudkan di sini ialah menunaikan solat dan mendapatkan ilmu (melalui khutbah) dengan ‘duduk sama rendah berdiri sama tinggi’ bersama-sama jemaah lain tanpa mengira warna kulit atau pangkat, kekayaan, dan keupayaan. Pada waktu inilah nilai manusia itu sama, yang membezakannya hanyalah iman dan takwa terbit tanpa disedari. Oleh hal yang demikian itu, hari Jumaat dikatakan hari untuk umat Islam berkumpul, memanjatkan doa serta membuat pelbagai amal kebajikan untuk mendapat keredhaan dan rahmat daripada Allah S.A.W.

Penghulu Segala Hari
Banyak hadis menerangkan kelebihan hari Jumaat, misalnya hadis Rasulullah S.A.W yang diriwayatkan Abu Hurairah berkenaan penghulu hari, bermaksud: “Jumaat dinamakan sebagai `Sayyidul Aiyam’ iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari).” Katanya Rasulullah SAW bersabda: Kita (umat Muhammad) adalah yang terakhir (datang ke dunia) tetapi yang terdahulu (diadili) pada hari kiamat. Kita adalah yang paling dahulu masuk syurga, padahal mereka diberi kitab lebih dahulu daripada kita sedangkan kita sesudah mereka. Kita diberikan petunjuk oleh Allah akan kebenaran yang mereka perselisihkan itu yang Allah telah tunjukkan kepada kita iaitu Hari Jumaat. Maka hari ini (Jumaat) adalah untuk kita. Besok (Sabtu) untuk kaum Yahudi dan lusa (Ahad) untuk kaum Nasrani.
Kelebihan Hari Jumaat
Jumaat dikhabarkan sebagai hari yang istimewa dan mulia. Pada hari Jumaat berlakunya lima peristiwa yang penting, iaitu
1)  Allah ciptakan Adam ,
2)  Allah turunkan Nabi Adam  ke bumi,
3) Allah mematikan Nabi Adam,
4)  Pada hari itu juga ada satu saat yang tidak ada seorang hamba pun yang memohon sesuatu, kecuali Allah akan perkenankan permohonannya, selagi ia tidak meminta sesuatu yang haram.
5)  Pada hari itu juga akan terjadinya hari kiamat. Tidak ada satu malaikat pun, sekalipun yang amat dekat kedudukannya di sisi Allah, langit, bumi, angin, gunung, juga lautan, melainkan kesemuanya memohon belas kasihan pada hari tersebut.
( Riwayat Hadis Muslim)
Dalam hadis lain, Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat.” (Hadis riwayat Tirmidzi).
Kelebihan Solat JumaatSolat Jumaat dua rakaat yang difardukan ke atas umat Islam membuktikan hari itu semulia hari yang perlu diambil manfaat untuk mendapatkan ganjaran ALLAH daripada setiap amal ibadat yang dilaksanakan.
Selain itu, hari Jumaat juga merupakan satu hari yang cukup mustajab dan istimewa untuk kita semua berdoa meminta pertolongan, nur dan hidayah daripada Yang Maha Esa.
Rasulullah bersabda: “Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat pertama, dia umpama berkorban seekor unta. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat kedua, dia seperti berkorban seekor lembu. Sesiapa yang menghadiri solat Jumaat pada saat yang ketiga, dia seperti berkorban seekor kibas. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat keempat, dia seperti memberi hadiah seekor ibu ayam dan sesiapa hadir solat pada saat kelima, dia seolah-olah memberi hadiah sebiji telur.”
Apabila imam naik ke mimbar, malaikat menutup buku catatannya dan ikut mendengar khutbah. Justeru, sesiapa yang datang untuk solat selepas itu seolah-olah dia hanya datang untuk solat semata-mata, tidak direkodkan di dalam buku kehadiran malaikat.
Malaikat Turun ke Bumi
Setiap hari Jumaat, Allah S.A.W  mengutuskan  malaikat ke bumi, mencatat nama mereka yang ke masjid. Malaikat-malaikat akan ke langit menyembahkan apa yang dicatatnya. Allah S.W.T mengampunkan dosa-dosa mereka yang datang ke masjid.
Pada hari Jumaat juga, Allah S.W.T mengutus malaikat ke muka bumi. Di tangan mereka kalam-kalam emas, juga kertas-kertas daripada perak, berdiri di pintu-pintu masjid, mencatat nama mereka yang masuk masjid, dan mendirikan sembahyang Jumaat. Apabila telah sempurna sembahyang, mereka kembali ke langit lalu berkata: “Wahai Tuhan kami, kami telah catatkan nama mereka yang masuk masjid dan menunaikan Jumaat.”
Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:
“ Wahai Malaikat-Ku, demi kemuliaan dan kebesaran-Ku, sesungguhnya Aku telah ampunkan mereka, tidak berdosa sedikit pun.”
Kesimpulan
  • Melalui penerangan itu jelas sekali Jumaat bukan sebarang hari, malah begitu dimuliakan dan sewajarnya ia turut dimuliakan umat Islam.
  • Apabila imam naik ke mimbar, malaikat menutup buku catatannya dan ikut mendengar khutbah. Justeru, sesiapa yang datang untuk solat selepas itu seolah-olah dia hanya datang untuk solat semata-mata, tidak direkodkan di dalam buku kehadiran malaikat.
  • Melalui penerangan itu jelas sekali Jumaat bukan sebarang hari, malah begitu dimuliakan dan sewajarnya ia turut dimuliakan umat Islam.
Sumber:  Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (YAKIM)
Yayasan Dakwah Islam Malaysia (YADIM)
Artikel dimasukkan pada 25 Februari 2011

10 November 2011

Susu Dalam Diet Kanak-Kanak

Susu merupakan sumber pemakanan penting yang sering kali diambil ringan oleh ramai orang. Ia bukan sahaja penting untuk kanak-kanak yang sedang membesar malah sepanjang hayat.

Sebenarnya susu atau susu badan, merupakan makanan pertama bayi dan satu-satunya sumber pemakanan semasa enam bulan pertama kehidupannya. Ia membekalkan semua zat makanan penting yang diperlukan untuk hidup dan tumbesaran.

Bagaimanapun, susu masih perlu dijadikan sebahagian daripada diet kanak-kanak selepas usia enam bulan. Di samping mengandungi kalsium, ia turut mengandungi zat makanan penting lain seperti protein, vitamin A, riboflavin, zat besi dan fosforus yang penuh dengan manfaat kesihatan.

Penyelidikan sentiasa menunjukkan kanak-kanak dan dewasa yang minum susu akan kurang berisiko untuk mendapat penyakit kardiovaskular, obesiti dan osteoporosis.

Mengapa susu?

Anda mungkin tertanya mengapa susu penting dalam diet kanak-kanak. Mengapa tidak makanan atau minuman lain?

Susu kaya dengan kalsium. Kalsium disarankan untuk kanak-kanak yang sedang membesar kerana ia memainkan peranan yang sangat penting dalam pembentukan dan kesihatan gigi dan tulang yang kuat.

Pengambilan susu yang mencukupi dari peringkat kanak-kanak bukan sahaja boleh mencegah osteoporosis di kemudian hari, malah ia turut membantu mencegah kehilangan kalsium dan fosfat daripada gigi bagi memastikan satu set gigi yang lengkap sepanjang hayat.

Di samping itu kalsium juga penting untuk melancarkan degupan jantung, pemulihan luka dan pengecutan otot.

Menurut Saranan Pengambilan Nutrien (zat makanan) atau RNI, kanak-kanak kecil antara usia satu hingga tiga tahun memerlukan sekurang-kurangnya 500 miligram (mg) kalsium sehari yang boleh diperoleh dengan mudah daripada 1-2 cawan susu.

Sebagai satu daripada makanan yang paling lengkap zat, susu membekalkan sejumlah besar zat makanan berbanding kepada jumlah tenaganya.

Sebenarnya, segelas susu mengandungi lebih banyak zat makanan daripada segelas jus epal, jus oren atau sebarang minuman lain (lihat jadual).

Susu juga menghilangkan rasa lapar dengan segera. Tahukah anda bahawa 32.1 peratus kanak-kanak di Malaysia tidak bersarapan pagi setiap hari.

Setelah berpuasa selama 8-10 jam semasa tidur, sarapan pagi yang berkhasiat adalah penting untuk mengembalikan tenaga.

Semua orang tahu bahawa kanak-kanak yang tidak bersarapan pagi kurang bertenaga, tidak dapat menumpukan perhatian di sekolah dan mudah letih serta rasa jengkel.

Segelas susu suam adalah baik sebagai sarapan pagi ringkas dan segera, terutama sekali apabila diambil bersama makanan lain, kerana ia sangat berkhasiat dan mengandungi semua mineral dan vitamin penting yang diperlukan untuk tubuh dan minda yang sihat.

Cinta baru Elyana

Comel si Cinta Elyana nie..


08 November 2011

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA 1432H

Salam Aidiladha semua..tengok ibu pakai speck..anak pon sama nak..
Sayanggg kakak.. buah hati pengarang jantung ibu
Gambar kami bertiga
Cik Na sekeluarga..amna menumpang nak bergambar jgk
Adik beradik perempuan ibu
Tengok tuu nak jugak dia sekali ...hahhahah

05 November 2011

Selamat Hari Lahir yg ke 3 Tahun

SElamat HAri LAhir yg ke 3 tahun anakanda tersayang Amna Faqiha,,kek yg sempat di beli setelah puas mencari..nak beli.. Secret Recipe mcm dah boringg asyik2 sama saja..nasib baik sedap dan licin juga kek ini punn
Besday Girl tak sabar2 nak potong kek..tahun ni 04hb November 2011 amna berada di kampung rumah tok bat lagipun kebetulan balik raya aidiladha..leh makan ramai2 kann..selang seli..plakk 1st kat kampung. 2nd kat putrajaya..dan 3rd kat kampung kembali..

Potong jange dok potong
Senyuman penghibur kalbu

Kek2 kat kedai Muhibbah ..nak beli dgr citer ada wine ke aper ntah..so cancel
Ni pon sama..nama kek barbie..kalo amna tengok pasti berkenan nie..tak nak beli yg cantik2 ni bkn apa..isi kek kat dlm yg penting bkn sedap..harap cantik saja..nanti kalo kat taska bolehlah..budak2 makan jerr

31 October 2011

Dinner .....

Lunch makan pizza..dan makan malam plak Nasi arab plak...memang tak muak makan nasi ni..order satu pinggan besar RM17 dan satu pinggan kecil RM12 nasi arab ayam grilled..roasted mmg tak ada peluang la nk makan mmg dioarang dh tak buat huuu.. ibu order Omelet ..ingatkan telur tu shj leh buat lauk tambahan rupanya skali dgn roti arab daa..besar gedabak plak tuu..apa lg tapau la..mkn kat umah..cik Na dengan ammar pun join sekali...dinner di taja ayahanda bersama ibu..
masih terasa kesedapannya..sabar yea..ibu puasa hari  ini...masih ku teringat kesedapannya..

AF

Ucapan Dan Kad Raya Buat Amna