CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Besday

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

^______^

17 February 2011

PASAR SITI KHADIJAH










14 February 2011

Besday Ibu AF

 
Ikan siakap 3 rasa..sedapppp..yummyyy

p.Cik wAn dr Pekan & c.Na..sedang menunggu hidangan seterusnya

air dah nak habisss
besdey girl he3..antara menu kami pd 12.o2.2011 ialah ikan siakap 3 rasa, tom yam campur, telur bistik, kailan ikan masin, ayam kunyit..keropok mkn2 sambil tunggu hidangan siap..semuanya best2 blako

ni ayah ngah amna..dia sekali lagi belanja kami sekeluarga..mcm ala2 open table plak..apa2pun trima kasih byk2

semuanya sedap2 & berbaloi2...kedai ni namanya Azimah letaknya kaw. Cheras dkt kaw.2 Taman Leng Seng..belakang tempat polis PGA

10 February 2011

Aktvt bersama Anak

Apa yang anak anda mahir dlm usia 2 tahun 3 bulan?..boleh share2..sharing is caring hehehe, kalo ikutkan tahun Amna dah masuk tahun ke 3, ikut bulan 2 tahun 3 bulan la..maklumlah due ujung2 tahun..baru nak merasa angka 2..da brtukarr ke 3..
Ini nak citer masa bulan lepas (2thn 2 bln) masa on the way balik dr kelantan saja nyanyi2 lagu2 kanak2 riang yg biasa ibu nyanyikan utk dia ..dengan tak di sangka2 dia blh ikut..tp yg akhir lah..sekarang dah boleh beberapa patah dlm setiap rangkap lagu: 
ini adegan ibu dan anak menyanyi:

lagu 1(Hujan) entah apa tajuk sebenarnya ayah saya pernah psg tape ms kecik2 dlu)
ibu:  hujan turun ada banyak guna,
amna: hujan....aaa banyak  guna
ibu:  buat mandi atau mencuci
amna:buat mandi aaaa mencuci
ibu:  juga utk bateri kereta
amna: juga......keretaaaa
ibu:  hujanlah rahmat di malaysia
amna: malaysiaaaaa.

lagu 2: burung kakak tua
ibu:  burung kakak tua
amna: ....kakak uaaaaa
ibu:  hinggap di jendela
amna: elaaaaa
ibu:  nenek sudah tua
amna: nenek sudah uaaaaaa
ibu:  giginya tinggal dua
amna:gigi...inggal uaaaaa
(bab yg plg dia suka)
ibu:  lechum..lechum..lechum mulala (3x)
amna: mulaalaaaalalaa

lagu 3: Bapaku pulang dr kota
ibu:  bapaku pulang dr kota
amna: bapa...kotaaaa
ibu:  bapaku beli kan kereta
amna: keretaaaaaaaaaaaa
ibu:  kereta kecil warna merah boleh ku bw ke sekolah
amna: kereta kecil...melahh...sekolahhhh
ibu:  pom..pom.pom kereta kecil ku berbunyi
amna: pom pom pom..
ibu:  marilah adik mari naik blh ku bw jumpa nenek
amna: ..naik..nenekkkk

lagu 4: bangun pagi 
ibu:  bangun pagi gosok gigi
amna: bgun pagi gocok gigi
ibu:  cuci muka dan mandi
amna: ...muka dan mandi
ibu:  pakai baju minum susu
amna: pakai baju minum cucu
ibu:  badan sihat selalu
amna: ..selaluuuuuuu

lagu 5: twinkle2
ibu:  twinkle2 little star
amna: ..little starrrrrr
ibu:  how i wonder what you are
amna: wao wao what yuu aaaa
ibu:  up above the world so high
amna: aboveeeee cooo highhhhhhh
ibu:  like a diamond in the sky
amna:..aaaaaa sekyyyyyyy

ada lagi lagu2 yg kami nyanyi bersama antaranya, enjit2 semut, negaraku, di pondok kecil, marry had a little lamb, ba ba black sheep, anak rusa nani...dll..so cute dia nyanyi..nak rakam tak sempat..mesti dia marah hahahha..
semalam buat gaya bercakap dengan hp..siap baring dan letak hp kat telinga..dok borak2 campur2 bhs dia..antara dialognya: " emmm..ibu..ayah..aaaaa..c.na..aaa baby (baby c.na la tu)..aaa..emmm"


08 February 2011

Ayam Penyet Ria at Cyberjaya

Terima kasih daun keladi buat ayah ngah & c.Na blanja Nasi Ayam Penyet malam tadi kat Cyberjaya..asalnya nak makan nasi pak arab kat Saba' tapi dah selalu makan kat situ kita tukar menu la kali ni..
berselera ayah ngah amna makan sup rawon/rawan
Antara menu2 yg di pilih nasi, sup kosong, ayam penyet sdh semestinya, sup rawon, telur penyet, empal penyet, terung penyet, semua lauk wajib ada tauhu & tempe..
Apa yg sedang amna dan ayah Ngah dok bincang tuu..ohoo sedap katanya ..
Ayahanda..Amna nak ayam penyet & daging empal la..
minuman kami order: soda gembira, sirap bandung, fresh orange & es cendol...berapa bintang blh bagi..****

Kawan2 nak pi bolehl;ah rujuk lamat nih:
Address: Ayam Penyet Ria (situated in row of  shops next to Petronas petrol station)
Cottage Walk,
Persiaran APEC,
Cyber 6,
63000 Cyberjaya

Aktvt Masa Coti

Gong Xi Fa Cai..dapt limau ka angpau ka bestt wooo
posing ckittt
jom..naik beskalll
vrooommmmm2
tukar lah..naik keta ka..kuda ka

03 February 2011

Gong Xi Fa Cai

Manfaatkan Tahun Baru Cina — oleh Dr. Mohd Ridhuan Tee

Tahun Baru Cina menjelang tiba. Malah, bahangnya begitu dirasai apabila limau mandarin diagih-agihkan ketika kempen Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Tenang sehinggalah hari pengundian pada hari ini.
Ramai yang bertanya bolehkah umat Islam bersama-sama orang Cina menyambut Tahun Baru Cina? Saya ingin menegaskan di sini, boleh. Tidak timbul masalah selagi kita pandai menjaga batas-batas sebagai seorang Islam.
Tahun Baru Cina adalah perayaan budaya, tidak ada kena-mengena dengan agama. Malah digalakkan jika mahu menyambutnya demi dakwah, terutama saudara muslim Cina yang telah memeluk Islam.
Hari raya orang Cina adalah Tahun Baru Cina. Berbeza dengan Islam, tahun baru Islam dikenali sebagai tahun baru hijrah atau Maal Hijrah, tidak akan kaitan dengan hari raya. Manakala hari raya dalam Islam adalah Hari Raya Puasa dan Hari Raya Korban. Dari segi signifikannya, sambutan hari raya lebih membawa banyak erti, kerana nasnya jelas, berbanding sambutan tahun baru.
Bagi orang Cina, tahun baru membawa signifikan yang cukup bermakna. Jika mahu melihat orang Cina berhenti bekerja atau cuti rehat, tahun baru akan menyaksikan segalanya. Selebihnya masa setahun digunakan untuk bekerja. Kerja keras tanpa kenal erti penat. Sikap sebegini perlu dicontohi oleh umat Islam, jika mahu dipandang hebat. Malangnya, ada yang hanya bekerja sehari, mahu hidup sebulan atau setahun, dengan menggunakan jalan pintas seperti mengambil rasuah.
Sebagai Cina Muslim, saya tidak ketinggalan, saban tahun ‘menyambut’ tahun baru bersama-sama ahli keluarga seperti ibu tercinta dan sanak saudara. Matlamatnya tidak lain, dakwah. Sambutan ini penting untuk menunjukkan bahawa apabila memeluk Islam, kita tidak menjadi ekstrem atau meninggalkan cara hidup lama yang tidak bertentangan dengan Islam.
Walaupun menjelang sambutan Tahun Baru Cina, ada upacara sembahyang. Itu hanya sebagai tanda ingatan kepada nenek moyang, tidak ada kaitan dengan agama. Sebagai Cina muslim, kami tidak campur tangan dalam upacara tersebut.
Pada saya, daripada menyambut tahun baru Masehi, lebih baik kita menyambut Tahun Baru Cina. Kerana impak dakwahnya lebih besar dan bertepatan dengan gagasan 1Malaysia. Lagipun cara sambutannya tidaklah seghairah menyambut tahun Masehi yang penuh dengan hiburan.
Tidak dinafikan bahawa tahun Masehi dijadikan tarikh utama di dalam kalendar masyarakat antarabangsa. Boleh menyambutnya jika tahu menjaga adab sopan. Apa yang menyedihkan, setiap tahun menjelang masuk tahun baru masehi, berbagai acara sambutan secara besar-besaran diadakan sehingga tidak menampakkan nilai keilmuan dan ketimuran.
Justeru, jika ada pilihan antara dua perayaan ini, saya lebih memilih untuk ‘menyambut’ Tahun Baru Cina kerana signifikan dakwahnya lebih besar serta menyumbang kepada matlamat gagasan 1Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri.
Sebenarnya cara orang Islam dan orang Cina mengira atau menghitung hari atau tahun baru pendekatan yang hampir sama, walaupun cara sambutan berbeza. Kalendar Islam dan kalendar Cina disebut sebagai kalendar kamari (bulan) atau kalendar lunar, yakni berasaskan kepada peredaran bulan.
Perayaan Tahun Baru Cina lahir dari rasa takut dan mitos. Legenda berbicara tentang binatang liar bernama Nien (juga membawa makna "tahun") yang muncul di akhir setiap tahun di Tanah Besar China suatu ketika dahulu. Nien dikatakan bertindak menyerang dan membunuh penduduk kampung. Cara untuk menghalau dan menakut-nakutkan Nien adalah dengan menggunakan bunyi letupan (mercun) dan cahaya terang benderang (bunga api).
Kejayaan menewaskan Nien ini telah disambut sebagai permulaan kepada Tahun Baru Cina dengan mengambil kira nama 12 jenis binatang terpilih yang silih berganti setiap tahun. Perayaan yang bersamaan dengan permulaan kepada musim bunga di China adalah permulaan kepada bulan baru dan zodiak baru.
Terdapat berbagai versi cerita bagaimana binatang ini dipilih. Antaranya, legenda meriwayatkan, bahawa suatu masa dahulu Gautama Buddha telah menjemput semua binatang untuk mengadapnya, tetapi cuma 12 binatang sahaja berkumpul.
Sebagai penghargaan dari Buddha, kesemua binatang ini diberi penghormatan menjadi zodiak yang mulia bagi masyarakat Cina. Binatang-binatang itu ialah anjing, khinzir, tikus, monyet, harimau, kambing, ayam, kuda, ular, naga, lembu dan arnab.
Ada yang percaya mereka yang lahir dalam tahun-tahun ini akan mewarisi sifat dan untung nasib binatang tersebut. Tahun ini pula jatuh pada tahun arnab.
Tidak perlulah saya huraikan sama ada tahun arnab membawa tuah atau tidak, kerana tidak semua mempercayainya, apatah kita sebagai umat Islam. Takdir, ajal maut, susah senang adalah di bawah qada dan qadar Allah. Kita hanya berusaha, Tuhan sahajalah yang menentukannya. Tetapi yakinlah, Allah tidak akan sia-siakan usaha orang yang ingin merubah hidup, tidak kira pada tahun apa sekalipun.
Namun, jika ada orang Cina percaya kepada untung nasib tahun binatang yang silih berganti itu maka hormatilah kepercayaan hidup mereka.
Makan besar
Bagi orang Cina, tahun baru melambangkan titik permulaan dalam nasib dan kehidupan. Lantaran itu, permulaan tahun baru disambut pada waktu menjelang Maghrib (kalendar kamari) dengan makan besar atau reunion dinner sebagai tanda perjumpaan besar atau persaudaraan.
Makan tradisi akan dihidangkan seperti daging itik, daging salai, sosej, kuih pulut dan limau mandarin. Tidak ketinggalan yee sang dan kuih bakul. Rumah akan dibersihkan dan dihiasi. Bersama-sama dengan warna merah, tanglung, mercun dan pakaian tradisi, yang menjadi simbol tradisi kemeriahan masyarakat Cina. Budaya ini telah diwarisi turun temurun.
Mercun dibakar pada tengah malam bagi menandakan bermulanya tahun baru dan menghalau hantu dan perkara tidak baik. Ucapan Gong Xi Fa Cai atau Kiong Hi Huat Chai (Hokkien) lazim kedengaran maksud tahniah! Semoga bertambah atau dimurahkan rezeki.
Terdapat juga keluarga yang mengundang tarian singa sebagai upacara simbolik untuk menyambut tahun baru sambil menghalau puaka dan musibah dari rumah. Juga tidak dibenarkan menyapu sampah kerana ada yang percaya seolah-olah menolak rezeki atau menyapu rezeki keluar.
Golongan muda pula akan melawat golongan tua dan menerima wang ang pau dalam sampul merah bagi melambangkan nasib baik, yang diberikan oleh orang yang berkeluarga kepada mereka yang masih belum kahwin. Budaya ini juga turut diikuti orang Melayu ketika menyambut hari raya dengan warna ang pau yang berbeza (hijau).
Di Malaysia, telah diisytiharkan bahawa dua hari pertama bagi Tahun Baru Cina adalah cuti umum. Namun, hari kesembilan (juga tahun baru bagi orang Hokkien) dan kelima belas atau Chap Goh Mei tidak kurang pentingnya. Ia adalah hari terakhir bagi bulan penuh, menandakan penutup bagi perayaan ini.
Islam tidak melarang menyambut perayaan budaya ini. Begitu juga memakan yee sang menggunakan sepit, dan makanan yang lain, selagi mana ia halal. Inilah universaliti Islam. Meniru atau mengikut budaya atau cara hidup orang lain tidak salah. Kerana kejadian berbangsa-bangsa ini adalah ciptaan Allah SWT. Selagi mana budaya tersebut tidak bercanggah dengan Islam, selagi itu kita boleh raikan. Termasuk menggantung lampu tanglung.
Jangan pula jika ada saudara kita Cina muslim yang menggantung lampu tanglung, kita tuduh mereka tidak Islamik kerana saya belum pernah melihat orang Arab berhari raya menggantung lampu pelita, lampu ketupat dan bulan bintang. Ini adalah hanya budaya bangsa Melayu. Budaya setiap bangsa saling berbeza.
Bangsa Arab ada identiti lampunya tersendiri dan cara menghiasi rumah. Sama juga dengan seni reka bentuk masjid yang berkubah dan tidak berkubah. Kita tidak boleh kata seni reka bentuk Pagoda tidak Islamik. Kerana seni bina kubah yang ada rata-rata pada masjid hari ini bukan seni bina Arab atau Islam tetapi seni bina Moorish-Indian. Justeru, di manakah seni bina Islam? Jawapannya, universaliti Islam menerima segala bentuk budaya dan seni reka selagi tidak bercanggah dengan asas Islam. Dengan sebab itu, Islam tidak ada lambang khusus yang menentukan kita Islamik atau tidak. Yang penting iman dan takwa. Lambang tidak penting seperti orang Yahudi.
Pendek kata, berbangsa-bangsa adalah ciptaan Allah SWT. Allah yang menjadi Melayu, Cina, India, bumiputera Sabah Sarawak dan semua bangsa di dunia ini. Mereka ada cara hidup dan budaya sendiri. Tidak salah mengamalkan jika tidak keterlaluan atau bercanggah dengan Islam.
Cuma satu sahaja saya ingatkan supaya umat Islam tidak terlibat dalam hiburan melalaikan, walaupun tidak salah kita meraikan bersama atas semangat 1 Malaysia. Ini digambarkan oleh firman Allah SWT dalam surah Al-A’raf ayat 51 yang bermaksud, "Orang-orang kafir itu ialah orang-orang yang menjadikan perkara-perkara agama mereka sebagai hiburan yang melalaikan dan permainan, dan orang-orang yang telah terpedaya dengan kehidupan dunia (segala kemewahannya dan kelazatannya)".
Ingatan Allah SWT ini amat jelas supaya kita tidak melampaui batas. Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum itu, maka dia dianggap salah seorang dari kalangan mereka" (Riwayat Al-Imam Abu Daud).
Menyambut
Justeru, pada saya menyambut Tahun Baru Cina tidak salah, kerana ia adalah perayaan 1 Malaysia. Tetapi pandai-pandailah menjaga batas-batasnya. Sama juga menyambut Hari Raya Puasa dan Hari Raya Korban adalah ibadah. Tetapi jika cara kita sambut sehingga terkeluar dari norma-norma Islam, maka ibadah akan bertukar kepada padah. Pahala bertukar kepada dosa. Pendek kata, bukan soal perayaan itu yang menjadi masalah tetapi cara kita menyambut perayaan tersebut. Jika kita isi dengan hiburan yang melalaikan sudah tentu sambutan yang awalnya bersifat ibadah, tidak mendatangkan pahala lagi melainkan dosa dan musibah.
Akidah adalah perkara yang sangat penting dalam agama Islam yang mesti dipelihara dan dijaga dengan sebaik-baiknya oleh semua umat Islam. Oleh itu, sebagai umat Islam kita janganlah terikut-ikut kepada perkara-perkara yang boleh merosakkan akidah kita. Kita juga hendaklah berhati-hati dan berwaspada agar tidak melakukan sebarang perbuatan yang boleh mendatangkan kemurkaan Allah SWT.
Kepada seluruh masyarakat Cina saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Tahun Cina, Gong Xi Fa Cai, maaf dipohon jika penulisan saya selama ini ada mengguris hati kalian.

19 January 2011

Thaipusam Day

Hari ini best sebab esok coti..& jumaat kerja & cotiii lagi hahahhha, best nyaaa...

Eppi Thaipusam Day kpd warga India yg menyambutnya esok..

18 January 2011

Hotel konsep ‘Kapal Nabi Nuh’

Cantikkk kan kawan2..

Arkitek Russia membina hotel terapung yang meniru konsep ‘kapal Nabi Nuh’ yang dinamakan “ The Ark“. Perancangan hotel ini dipersembahkan kepada umum pada Hari Isnin (10/1/2011) lalu, dibangunkan untuk mengatasi bencana banjir akibat kenaikan pemukaan air laut.
Ketika bencana banjir terjadi, hotel ini boleh terapung di air laut sehingga mampu menyelamatkan manusia yang ada di dalamnya. Dalam keadaan tersebut, hotel yang didesign berbentuk cengkerang ini juga boleh menyediakan oksigen bagi penghuninya sebab bahagian dalamnya ditanam pokok.
Hotel ini juga memiliki panel solar dan menampung air hujan yang akan memberikan tenaga dan air secara semulajadi. Bahagian dalam hotel dilengkapkan dengan tumbuh-tumbuhan yang selain memberi kualiti udara yang baik juga boleh menjadi sumber bahan sementara.
Bahagian luar hotel dibuat dari bahan yang transparen untuk memastikan cahaya cukup masuk ke dalam. Kawalan cahaya dilakukan dengan adanya filter di bahagian dalam ruangan. Sementara, sebuah lapisan khas juga digunakan untuk memastikan kualiti cahaya yang masuk ke dalam.
Hotel ini dibangun oleh firma arsitek Remistudio Russia dan International Union of Architect. Alexander Remizow dari Remistudio mengatakan, “Hotel ini dibangun untuk mendukung sistem kehidupan yang independen.”
Ia di atas permintaan untuk dan perlindungan dari kesan perubahan iklim serta keadaan alam sekitar yang ekstrem akibat dari aktiviti manusia yang merosakkan alam sekitar.
Untuk membangun sistem kehidupan yang independen, Remistudio mengatakan, “Semua tanaman telah dipilih berdasarkan kesesuaian, efisiens dalam mengatur pencahayaan dan kemampuan dalam mengeluarkan oksigen. Bumbung yang transparen mebuat tanaman boleh mendapatkan cahaya yang cukup.”

BesEday C.Nie

Eppi Bebeday to U..amna cakap..Eppi Beseday buat c.Ni aka mak sedara amna..hari ni 18 Januari...smoga murah rezeki dapat markah tinggi nanti dpt posting kat semenanjung yea..pantai timur ker..dah hampir 4thn dok sebelah utara..praktikal pon kat sana...balik key bee jerlah c.Ni..boleh??
sempena bebedaY..c.Ni nak adiah ker..nanti amna bagi pezen yea minggu depan..o.klah c.Ni ..take care, see U ..muachh..muachh

11 January 2011

PESANAN BUAT SUAMI

PESANAN BUAT SUAMI - Oleh Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

1. Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.
2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.
3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda..
4. Jangan demand sex sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja.
5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga.. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing n berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.
6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.
7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri. Jangan bedal semua sampai turn isteri yang tinggal cuma ekor ikan sekerat, janggut sotong dan ekor taugeh.
8. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja.
9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.
10. Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?
11. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.
12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga.
13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami “degil” tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong.
14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah guna cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal, dah berak flush. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?
15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.
16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Isteri pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.
17.. Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?
18. Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah awak?
19. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya.
20. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.
21. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga.Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.
22. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali
23. Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja.
Allah s.w.t. berfirman, “Dan ketahuilah bahawasanya Allah mengetahui apa yang didalam hatimu, sebab itu berhati-hatilah dengan Tuhan”

IkEa oh IkeA



Ahad lepas kami ronda2 cari pasal kat IKEA...menghilangkan boring Amna ..iyo la tuuu..kannnnnnnnnn..
temankan c.Na & ayah ngah amna nak cari perabot..maklumlah nak masuk umah baru..kena barang2 baru hehehe..so, ibu pun apa lagi cari la barang2 perlu...Amna pon sokaa gedik2 tengok katil..siap 'landing' 2  tak nak bangun..main menan2 yg ada kat situ...

Kalo jalan2 tak sah la kalo tak menjamu selera kat cafe ikea tuu..Wajib..lepas makan kami pi umah c.na kat Puchong..

09 January 2011

Cinta Buta

Berjaya habiskan menonton slot Cerekarama semalam..kalo tidak separuh @ suku jalan saja...kelakar pon ada citer tu..hero lelaki si 'Ahmad Dhani' sebijik sama dengan member masa 'study' dulu namanya saiful..tengok2 last tu nama pelakon orang lain..& pastinya soka lagu tema nya..layanzzz

05 January 2011

~Dapat Hadiah Tahun Baru 2011~

 beskal ala2 amna dapat


Amna dpt cincin 'mickey mouse' dan yg bawah ibu punya
Amna nak yg ini tp besar la..


semua gambar2 adalah di Google...semalam kami bercanda di Alamanda....sebelum balik kami dinner kat Rasamas dulu...



04 January 2011

Emooooo.dgn bergaya...bukan Elmo song... ;-)

Menguji 'emo' sungguh Amna hari ini...tetiba tak mahu pergi Taska...sebelum ini elok & suka jer pi 'skolah', semalam baru pindah tempat dr 2bln-2thn ke kelas 3thn-4thn....semlm pun nangis masa ayahanda hantar..
pagi tadi boleh dia merengek..'tak nak' & menangis sesungguh hatinya..
tinggallah dengan C.Na...lepas tu tidur may B x puas tidur kot..slp tu mood nya elok..c.Na pi hantar ok plakkk..hari ni nak naik keta pi 'skolah' hehehhehhe

30 December 2010

TAHNIAH buat Harimau Malaya

Tahniah..& hipp Horeyyy dapat coti2 esok...terima kasih buat pasukan bolasepak malaysia yg menang semlm 4/2 dengan Indonesia..semangat betoi diorang main..nasib baik menang tuu dpt USD100.... tuu...setiap org nnti dpt RM10k tauuu malaysia nk bagi kalo menang..apa2 pun kita coti esok..

huhu sedihnya amna kat kampung nih..x dak aral ibu balik lg mlm ni..yiehaaaa...amna tunggu ibu tauu..mizz uuuu muachhhhh..itupon kalo jadi la...

pagi tadi masuk opiss kepala pusing kn pi.. audi dengar ceramah ..penceramah indon marii plop namanya sdh sedia maklum En Rezki Albertha dr Zaci Millenium..aduyaii..pasal Lotus Notes email nk tukar kpd Outlook X-press..via OWA apo ntahhh..microsoft exchange..la..apo2 pon wait & seeee..mcm2 ado..nk key-in data la bla..bla..bla..fokus..fokus jange dok fokus

24-28 Disember 2010

Coti...coti..coti lagiiii...ibu, ayah & amna balik ke kampung pd 24 Disember 2010 mlm sabtu hari jumaat hingga 28 Disember 2010 tp ibu tambah sehari lg semlm, kali ini balik sebab nak temankan bonda ibu kerana tok bat nak pergi hantar adik ibu aka pokcik P gelaran utk amna panggil ke Bota-Sri Iskandar, pokcik P dpt lanjutkan pelajaran di UiTM dlm Dip. Rekabentuk Dalaman..TAHNIAH..apa2 pun semangat nk blajar itu penting walaupun di mana kita berada..

Pada mulanya dia berbelah bahagi sbb dpt 2 tawaran satu lg di KKTM sambungan sijil dr kos Kejuruteraan Senibina yg dia ambil sbl ini..ibu harap pokcik P memilih peluang yg betul..

Perjalanan pulang t.bat dan adik2 dr perak, mereka lalu ikut Simpan Pulai ke Cameroon Highland dan melalui Lojing utk ke Gua Musang..t.bat kata lagi dekat utk ke kelate dr ikut Grik.. kat CH tok bat belikan ole2 tak sah kalo tak beli tea strawbery, buah limau ala2 sunkist tp besarr..& buah cinta..x rasa lagi sbb blom masak hmpir seminggu lg katanya..ini buah cinta yang di google:


 buah cinta ini x apa..jgn buah chentaa dot..dot...dot


 teh

 limau yg manis


20 December 2010

Buku Harian Rasmi 2011

Hari ini dapat Buku Harian Rasmi dan Planner 2011...terima kasih...
tema kaler tahun ini ala2..black gitew..tulisan silver..gambar x ada..smoga trus brsemangat utk bekerja d tahun 2011...

02 December 2010

SSPN

Sudahkah kawan2 semua mendaftar akaun SSPN utk anak2 anda?..jika belum msh belum terlewat...walaupun anda rasa tidak perlu @ tak penting apa salahnya kan hanya mndaftar utk masa hadapan anak2..mana tahu di masa hadapan kita perlukannya...kalau tak hanya sbg simpanan...
Hari ini terlaksana sudah niat untuk buka akaun SSPN amna..di bank M****NK..walaupon hati 'panas' sbb lama menanti prosesnya...tapi nasib baik staff bank itu mohon maaf sbb kelewatan itu ...untuk keterangan lbh lanjut blh lawat web SSPN

Maklumat Am:

Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN)  
adalah merupakan satu skim atau instrumen simpanan yang direka khas oleh 
Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bagi tujuan pendidikan tinggi.
Selain menjanjikan pulangan dividen tahunan, SSPN turut menyediakan 
insentif kewangan khas dalam bentuk Geran Sepadan atau 
Matching Grant khusus kepada pendeposit yang berpendapatan
rendah tertakluk kepada syarat dan peraturan yang ditetapkan.
Di samping itu, manfaat perlindungan insurans dan bayaran 
pampasan/khairat kematian disediakan secara percuma kepada semua 
pendeposit yang layak tertakluk kepada syarat dan peraturan yang ditetapkan.
Syarat Penyertaan
Terbuka kepada semua warganegara Malaysia.
Hubungi Kami:
No. Telefon : 03-2080 4455
No. Faks      : 03 - 2098 6589
E-mel           : webmaster@ptptn.gov.my



























































01 December 2010

Mak Andam versi tahun 3000


RM...RM...RM

Syukur Alhamdulillah ..hari ini kami warga penjawat awam di berikan "bantuan kewangan" sebyk RM...., gunakanlah ia sebaik2nya...berbelanja ikut keperluan & berhemah..hehehe..adakah?????



dan ini kalo anda2 semua nak print jadual gaji tahun 2011 boleh la amik kat sini: jadual gaji 2011


AF

Ucapan Dan Kad Raya Buat Amna